آنـیـا

دانشنامه بزرگ خسروشاه

۹ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۶ ثبت شده است

پارک شیخ سلّار خسروشاه

پارک شیخ سلّار خسروشاه

پارک شیخ سلّار خسروشاه

از سری مقالات: بوستان های خسروشاه

   پارک شیخ سلّار خسروشاه، بزرگ ترین پارک شهر به شمار می رود. این پارک پذیرای مهمانان و مسافران خسروشاه می باشد. پارک شیخ سلّار در محل قبرستان قدیمی و بزرگ شهر ساخته شده است.این پارک در منطقه و شهرهای اطراف به جز شهربزرگ تبریز ، بزرگ ترین بوستان به شمار می آید.

   ساخت پارک بزرگ شیخ سلّار از سال 1388 آغاز شد و در پاییز 89 ساخت بخش بزرگ آن به پایان رسید. بخش دوم آن نیز درسال های 90 و 91 ساخته شد و به اتمام رسید.

   گلزار شهدای خسروشاه در کنار این پارک قرار دارد و درواقع جزو پارک محسوب می شود.

   پارک شیخ سلّار داری شهربازی کوچکی نیز می باشد. مقبره ی شیخ سلّار دیلمی ، اوّلین فقیه شیعی ایرانی و همچنین مقبره ی شیخ غلامحسین خسروشاهی از عالمان دوران ایلخانان مغول، در این بوستان قرار دارد. کنگره ی بزرگداشت شیخ سلّار دیلمی در خرداد ماه 1393 نیز در این پارک برگزار گردید. 

نمایی از بخش جنوبی پارک شیخ سلّار

ورودی گلزار شهدای خسروشاه

نمایی از مقبره ی شیخ سلّار دیلمی در پارک شیخ سلّار خسروشاه

دورنمای مقبره ی شیخ غلامحسین خسروشاهی

یکی از نورافکن های پارک شیخ سلّار دیلمی

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
علی وفائی خسروشاهی
محلّه ی بالاکوچه

محلّه ی بالاکوچه

محلّه ی بالاکوچه

از محلّات قدیمی خسروشاه

-------------------------------

   محلّه ی بالا کوچه یکی از محلّات قدیمی شهر خسروشاه است. این محلّه مابین محله ی قطب رواندی و محلّه ی بازار قرار گرفته است. محلّه ی بالاکوچه؛ بزرگ ترین محلّه از محلّات قدیمی خسروشاه به شمار می رود.

   مسجدی که نماد این محلّه به شمار می رود، مسجد سیدالشّهدا است که یکی از قدیمی ترین مساجد خسروشاه می باشد. این مسجد تا پیش از بازسازی مسجد امام حسین (ع)؛ بزرگ ترین مسجد خسروشاه بود و نماز جمعه در این شهر برگزار می شد. 

   در انتهای این محلّه و محلّه ی قطب راوندی در گذشته، قبرستان کوچکی نیز وجود داشته است. وجود مقبره ی قطب الدّین راوندی در این مکان، این موضوع را تأئید می کند.

   همچنین یکی از مساجد قدیمی خسروشاه، مسجد صفوی و یا «یازیلی مسجد» که اکنون مسجد لیل آباد نامیده می شود، در این محلّه قرار دارد. این مسجد همان طور که از نامش پیداست؛ در زمان صفویان ساخته شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی وفائی خسروشاهی
محلّات خسروشاه «محلّات قدیمی»

محلّات خسروشاه «محلّات قدیمی»

محلّات خسروشاه

«محلّات قدیمی»

   شهر خسروشاه از محلّات مختلفی تشکیل شده است. این محلّات در مرکز شهر قرار گرفته اند و هسته ی اوّلیّه ی شهر به شمار می روند. پنج محله ی اصلی خسروشاه، بسیار به هم نزدیک و متّصل به یکدیگر هستند.

تصویری از مسجد و محلّه ی جامع خسروشاه؛ اندکی آن سو تر مسجد اصلی محلّه ی بازار نیز به چشم می خورد؛ در این تصویر می توان تراکم زیاد محلّات خسروشاه و نزدیکی آن ها به هم را احساس کرد.

   همه ی مردم خسروشاه ، اهل یکی از همین پنج محله به شمار می روند. به علاوه ی این محلّات در سال های اخیر با گسترش شهر محلّات جدیدی نیز بدان افزوده شده اند که تحت عنوان «کوی» شناخته می شوند. در ادامه ی مطالب وبلاگ در مورد این محلّات جدید نیز مطالبی ارائه خواهیم نمود. 

   محلّات قدیمی خسروشاه عبارتند از:

1- محلّه ی جامع

2- محلّه ی بالاکوچه

3- محلّه ی بازار

4- محلّه ی چهار راه -«چَــرَلِـه»-

5- محلّه ی راوندی «قطب راوندی»  

   هریک از این محلّات یک مسجد بزرگ در خود دارند که نماد آن محلّه به شمار می رود و تعدادی هم مسجد فرعی در هریک از محلّات وجود دارد.

   محلّه ی بالاکوچه بزرگ ترین محلّه ی خسروشاه به شمار می رود.

   در ادامه ی مطالب وبلاگ در مورد هریک از محلّات توضیحاتی خواهیم داد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی وفائی خسروشاهی
پارک ها و بوستان های خسروشاه

پارک ها و بوستان های خسروشاه

پارک های خسروشاه

از سری مقالات: بوستان های خسروشاه

   شهر خسروشاه ، پارک و بوستان های جالب و بزرگی را دارا است که میزبان مهمانان و رهگذران از این شهر باصفا و خوش آب و هوا می باشند. پنج پارک خسروشاه، به همین منظور و همچنین به منظور ساخت یک مکان بازی برای کودکان ساخته شده اند.

   بزرگ ترین پارک خسروشاه درحال حاضر، پارک شیخ سلّار می باشد که در محل قبرستان قدیمی و بزرگ شهر ساخته شده است.این پارک در منطقه و شهرهای اطراف به جز شهربزرگ تبریز ، بزرگ ترین بوستان به شمار می آید.

   قبل از ساخت پارک شیخ سلّار، پارک جنگلی خسروشاه رونق خاصی داشت و در خسروشاه و منطقه مشهور بود. این پارک طرّاحی جالبی دارد و میز و صندلی هایی در آن به شکل چوب ساخته شده اند. همچنین این پارک دارای درختان جنگلی است و تاب های بزرگ و خانوادگی دارد.

   پارک و بوستان سادات خسروشاه نیز که تحت عنوان پارک آتش نشانی نیز شناخته می شود، در کنار پارک شیخ سلّار قرار دارد. این پارک نیز در گذشته جزوی از قبرستان بزرگ بوده که محل دفن سادات به شمار می آمده. چرا که در قبرستان بزرگ و باستانی خسروشاه، افراد به صورت قوم و قبیله ای دفن می شدند و سادات قسمت مجزّایی داشتند. پارک سادات پارکی کوچک است و بیش تر محل بازی کودکان به شمار می رود.

   یکی دیگر از پارک های کوچک خسروشاه، بوستان قطب راوندی در محلّه ی راوند است. این پارک در اطراف مقبره ی قطب الدّین راوندی ساخته شده است. بوستان راوندی در میان مردم به مصلای خسروشاه نیز معروف است و گفته می شود در گذشته دارای ساختمانی به همین منظور بوده است. اخیراً وسایل بازی کودکان و وسایل ورزشی نیز به این بوستان اضافه شده است.

   کمپ مسافر نیز در کنار شهر خسروشاه، یکی از پارک های بزرگ این شهر به شمار می رود. این پارک آلاچیق های فراوانی در خود دارد و در اصل برای مسافرانی که وارد این شهر می شوند، طرّاحی شده است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

  • به روز می شود... .
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی وفائی خسروشاهی
خسروشاه

خسروشاه

خسروشاه کجاست؟

...

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی وفائی خسروشاهی

خسروشاه از ابتدا تا کنون

خسروشاه از ابتدا تا کنون

تاریخ خسروشاه

   تاریخ تشکیل شهر خسروشاه به دوره های پیش از میلاد و بنا به نظر باستان شناسان، به پنج هزار سال پیش می رسد. آثارباستانی یافته شده از یانیق تپه، که قدمتشان به سه هزار سال پیش از میلاد می رسد ، خبر از جریان داشتن زندگی در آن زمان ها را می دهد. این منطقه باید مکان زندگی، قبیله ی  آنیاشتانیا بوده باشد.

   البتّه نام گذاری شهر خسروشاه نیز داستان جالبی دارد.* این شهر به دلیل تاج گذاری خسرو پرویز ساسانی در این مکان به این نام درآمده است.

    خسرو در این منطقه که آب و هوایی فوق العاده و خوب داشته به پرورش اسب های خود می پرداخته است. پس از آن که پدر خسرو از حکومت برکنار شد، او را به حکومت برگزیدند. امّا بهرام چوبین، یکی از سرداران هرمز -پدر خسرو- از حکومت او اطاعت نکرد و خود را شاه اعلام کرد. خسرو توانایی مقابله با وی را نداشت و به همین دلیل، به به روم گریخت. او با کمک فرمانروای روم، لشکری بزرگ تر تشکیل داد و به ایران بازگشت تا بهرام را از میان بردارد. در این زمان خسرو و لشکریانش در اطراف و داخل شهر خسروشاه، ساکن شدند و به استراحت پرداختند.خسرو به شهر آشنایی کامل داشت و هر روز برای شست و شو به یکی از چشمه های آن می رفت و از این طریق به خود نیرو می بخشید. سرانجام روز جنگ او با بهرام چوبین فرا رسید و خسرو در این جنگ بهرام را شکست داد. بهرام چوبین به سوی ترکان ماوراءالنّهر گریخت و خسرو در شهر خسروشاه تاج گذاری کرد. او خود را شاه ایران خواند و شهر نیز به این مناسبت ؛ خسروشاه نامیده شد. این شهر از این پس مورد توجّه قرار گرفت و روز به روز بر آبادی آن افزوده شد.1

   البتّه بدیهی است این داستان؛ نقلی شفاهی از مردمان شهر است و بیش تر به افسانه می ماند تا حقیقت. چنانکه مردمان شهر بیش تر ساختمان های بسیار قدیمی را که کسی در زمان حال از ساخت آن ها خبر ندارد -با این حال بدیهی است که بیش از 200 سال قدمت ندارند- را به خسرو پرویز نسبت می دهند! امّا آن چه مسلم است؛ این است که نام گذاری شهر خسروشاه بی ارتباط به خسروپرویز و لشکرکشی او نیست؛ هرچند داستان واقعی و چرایی آن از جنبه ی تاریخی به طور قطع مشخص نیست.  

    چنانچه در ابتدا بیان شد؛ تاریخ زندگی در این مکان به پیش از دوران ساسانی و حتّی پیش از مهاجرت آریایی ها به ایران باز می گردد. چنانچه در آن زمان،

     اقوامِ - هیتی ها- ، -هوری ها- ، -اورارتوئی ها- ، -لولوبی ها- و -کوتی ها- در این مکان زندگی می کرده اند. در آن هنگام این منطقه و اطراف آن -ایالت دالیان- نام داشته اند. یکی از مهم ترین قلعه های این ایالت نیز آنیاشتانیا بوده است.2

 

در ادامه به سیر تاریخی خسروشاه پس از ورود اسلام به ایران خواهیم پرداخت.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

*: این داستان بیشتر جنبه ی عامی دارد و ممکن است صحت آن در منابع معتبر یافت نشود. هرچند داستان جنگ بهرام چوبین با خسرو در منطقه ی آذربایجان یک رویداد تاریخی اثبات شده است، و نام گذاری شهر «خسروشاه» بدین نام نیز به احتمال بالا برگرفته از آن می باشد، امّا جزئیات داستان تضمین شدنی نیست.

1 و 2: کتاب خلاصه ای از تاریخ و فرهنگ خسروشاه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی وفائی خسروشاهی
اهداف آنیا

اهداف آنیا

«آنیا» به عنوان یک وبلاگ فرهنگی قصد دارد تا بیش ترین اطّلاعات لازم در مورد خسروشاه اعم از مطالب مربوط به تاریخ، فرهنگ، مردم، دیدنی ها، ظرفیّت ها و کمبودها و همچنین تصاویر مربوط به آن ها را در اختیار کاربران قرار دهد... .

ادامه ی مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی وفائی خسروشاهی
همه چیز درمورد خسروشاه

همه چیز درمورد خسروشاه

خسروشاه

---------------------------------------------

بخش خسروشاه

شهرستان:تبریز

استان:آذربایجان شرقی

کشور:ایران
موقعیت جغرافیایی:
۳۸.۰۲۵۸° شمالی ۴۶.۱۴۶۴° شرقی

برای مطالعه ی ادامه ی مطالب بر روی عنوان مقاله کلیک کنید.

پیشنهاد می کنیم؛ پیش از مطالعه ی وبلاگ، به این مطلب نگاهی بیاندازید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی وفائی خسروشاهی
نگارخانه ی آنیا افتتاح شد!

نگارخانه ی آنیا افتتاح شد!

نگارخانه ی آنیا جایی است که در آن می توانید ده ها تصویر بی نظیر از خسروشاه را در آن بیابید!

تصاویر اماکن مهم و دیدنی، ساختمان ها، مساجد، مدارس، بافت شهر، بوستان ها و... بخشی از تصاویر موجود در این نگارخانه را شامل می شوند.

تا به حال تصاویر موجود در نگارخانه ی وبلاگ آنیاشتانیا، در جاهای مختلفی مورد استفاده قرار گرفته اند. از جمله در دفترچه ی روند کار شورای اسلامی خسروشاه در سال 1394 و همچنین اوّلین شماره از نشریّه ی «خسروشاه خبرلری» و... . ضمن ابراز خرسندی از این که توانسته ایم با جمع آوری این تصاویر خدمتی به شهر عزیزمان خسروشاه نموده باشیم، خواهشمندیم کاربران عزیز در صورت تمایل به استفاده از تصاویر، به ذکر منبع آن ها نیز توجّه داشته باشند.


کاربران وبلاگ برای بازدید از نگارخانه ی آنیا، می توانند از منوی اصلی وبلاگ در آن وارد شوند و یا روی لینک زیر کلیک نمایند:

http://aniya.blog.ir/page/gallery


منتظر نظرات بی نظیر شما هستیم... .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی وفائی خسروشاهی