برج کبوتران خسروشاه

از سازه های تاریخی خسروشاه

   برج کبوتران یا برج کبوتر خسروشاه، بنای تاریخیِ استوانه ای شکل به قطر 6 و ارتفاع 11 متر است که در خیابان علّامه ی امینی و رو به روی برکه ی احمد شاه (عنبر شاه) قرار گرفته است. این بنا در 20ـُم اردیبهشت ماه، سال 1386؛ با شماره ی 19099؛ در فهرست آثار ملّی ایران به ثبت رسید.  برج کبوتران؛ همان طور که از نماش پیداست؛ در گذشته محلّی برای زندگی پرندگان به شمار می رفته است.

   قدمت برج حدود دویست سال تخمین زده می شود و ساخت آن را به دوران قاجاریّه نسبت می دهند. درگذشته تعداد برج ها در این منطقه زیاد بود؛ چنان این که این منطقه را به نام «بوش لار دیبئ - منطقه ی برج ها» مشهور کرده بود. به مرور زمان، با تخریب تدریجی دیگر برج ها و ساخت و ساز خانه ها، تنها این برج باقی مانده است که آن نیز آسیب جدّی دیده و نیاز به تعمیر اساسی دارد. 

   در داخل برج کبوتران صدها خانه برای پرندگان ساخته شده و داربست های چوبی نیز برای بالا رفتن و رسیدگی به خانه ها تعبیه شده است. از این برج ها برای جمع آوری فضله ی پرندگان به عنوان کود طبیعی و همچنین گوشت آن ها به منظور تغذیه و یا به عنوان مواد دارویی سنّتی استفاده می شده است. 

   درحال حاضر این برج، بلا استفاده و در معرض اضمحلال و نابودی است. با توجّه به شکل جالب،  قدمت و ثبت شدن این اثر در فهرست آثار ملّی ایران، به نظر می رسد، باید برای احیای این اثر، به عنوان یکی از اماکن دیدنی خسروشاه، تلاش هایی صورت پذیرد.

برج کبوتران

برج کبوتران خسروشاه، در زمستان سرد سال 1392

نماهایی از درون برج کبوتران