مساجد مهم خسروشاه*

   خسروشاه جزو  شهرهای مذهبی ایران به شمار می رود. احداث نخستین حوزه ی علمیّه ی شمال غرب ایران توسّط عالمی مانند شیخ سلّار در این شهر و ساخته شدن اوّلین مسجد منطقه با نام ـ عیده مسجد ـ در محل یک آتشکده ـ آتشکده ی بهرام ـ و وجود عارفان و عالمان دینی بسیار در قبرستان باستانی خسروشاه این ادّعا را ثابت می کند. از این رو مساجد مختلفی در نقاط شهر وجود دارد.

   از آن جایی که مساجد خسروشاه با توجّه به وسعت این شهر، بسیار زیاد هستند ، توجّه بسیاری را به خود جلب کرده اند. در پنج محلّه ی اصلی این شهر ، پنج مسجد اصلی و بزرگ و چندین مسجد فرعی و کوچک وجود دارد. بسیاری از مساجد نیز تخریب شده اند و یا قابل استفاده نیستند. جالب اینجاست که فاصله ی محلّات و مساجد بسیار به هم نزدیک هستند. یک مسجد جدید نیز در کوی ولیعصر خسروشاه که جزو محلّات جدید خسروشاه به شمار می رود ساخته شده است.

   کارشناسان علّت وجود بیش از 40 مسجد خسروشاه را ، که بیشتر آن ها در این بخش از شهر جا گرفته اند، وسعت و جمعیّت زیاد خسروشاه در طول تاریخ می دانند.1

   برای مثال جمعیّت خسروشاه را در دوران صفوی بیش از 25000 نفر اعلام کرده اند که اگر این آمار صحیح باشد، با توجّه به آن زمان، خسروشاه باید جزو شهرهای آباد ایران می بوده است. حتّی مسجدی در یک از مناطق خسروشاه که تقریباً نزدیک بیرون شهر است، از زمان صفویان به جا مانده است که محدوده ی وسیع شهر در آن دوران را نشان می دهد. البتّه این را نیز باید در نظر گرفت که خسروشاه در این دوران در نزدیکی پایتخت ایران ـ تبریز ـ جای گرفته بوده و مسلّماً مورد توجّه بوده است و ممکن است محل زندگی و استراحت برخی از پایتخت نشینان نیز به شمار آمده باشد.

    البتّه وجود فرقه ها و عقاید گوناگون در بین مردمان شهر نیز عامل دیگری برای تعدد مساجد بوده است.1

   امروزه هرچند این گوناگونی وجود ندارد، با این حال تأثیر خود را بر زندگی افراد و اهالی گذاشته است.

   به هرحال اکنون پنج مسجد مهم و پررونق در خسروشاه وجود دارند که نماد پنج محلّه ی اصلی این شهرند.

برای دریافت اطّلاعات درمورد هر یک از مساجد، روی نام آن کلیک کنید
به زودی مطالب تمامی مساجد در وبلاگ نوشته خواهد شد.

1- مسجد جامع خسروشاه

2- مسجد سیدالشّهدا (ع) خسروشاه

3- مسجد امیر المؤمنین (ع) خسروشاه

4- مسجد امام حسین (ع) خسروشاه

5- مسجد قطب راوندی خسروشاه



مسجد امام حسین (ع) خسروشاه
مسجد قطب راوندی خسروشاه

مسجد جامع خسروشاه

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

منابع مورد استفاده

1- کتاب خلاصه ای از تاریخ و فرهنگ خسروشاه

*- شنیده ها ، دیده ها و دانسته های نویسنده