قبرستان قدیمی خسروشاه

از سری مقالات: سازه ها و اماکن تاریخی خسروشاه

   قبرستان بزرگ خسروشاه، که در آن بزرگان و علمای بسیاری دفن گشته اند، در خیابان شیخ سلّار خسروشاه قرار گرفته است. این قبرستان اکنون به پارک شیخ سلّار تبدیل شده است.

   بنا به نقل قول های بسیار، قبرستان بزرگ و تاریخی خسروشاه ، پس از مقبرة الشّعرای تبریز ، مدفن بیش ترین عالمان و بزرگان است.

   این گورستان، علاوه بر پارک شیخ سلّار ، بخشی از خیابان شیخ سلّار و مجتمع ورزشی تختی ، گلزار شهدای خسروشاه و پارک سادات ، در آن سوی خیابان شیخ سلّار را در بر می گیرد.

   در گذشته ، در این قبرستان ، همه ی افراد به صورت قوم و قبیله ای دفن می شدند و سادات بخش مجزّایی داشتند. پارک سادات در سوی دیگر خیابان شیخ سلّار ؛ بخش سادات گورستان بوده است.

   در قبرستان بزرگ خسروشاه ، بزرگان زیادی دفن شده اند، که می توان از میان آن ها به:

1- شیخ سلّار دیلمی«اوّلین فقیه شیعی ایرانی»

2- شیخ غلامحسین خسروشاهی«از بزرگان دوران ایلخانان»

3- خواجه یونس خسروشاهی«جد حکیم شمس الدّین خسروشاهی»

4- حاج میرزا محمّد شیخ الشّریعه«پدر آیت الله حاج میرزا ابولحسن انگجی»

5- مولانا شیخ علی خسروشاهی

6- میرمحمّدآقا و میرآقا خسروشاهی«از مشروطه خواهان»(1)

   اشاره کرد.سنگ قبرهای تاریخی و قوچ های سنگی جالبی نیز در این قبرستان وجود داشته اند که اکنون به موزه منتقل شده اند. دو عدد از قوچ های سنگی که در این قبرستان وجود داشت اکنون در مقابل در موزه ی آذربایجان نصب گردیده است. قدمت این قوچ ها به دوران باستان برمی گشته و گفته می شود مردم آن روزگار خیال می کردند که این قوچ ها از قبرها مراقبت خواهند کرد. البتّه ممکن بوده که این قوچ ها برای نمای قبرستان به کار رفته باشد.  

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

(1): خلاصه ای از تاریخ و فرهنگ خسروشاه