خسروشاه کجاست؟

...

       خسروشاه شهری در استان آذربایجان شرقی است که بخش تبریز به شمار می رود. این شهر آب هوایی نسبتاً معتدل دارد. در این شهر همچنین باغ هایی سرسبز را با درختان پربار ومی توان یافت که طبیعت دلپذیر و مطلوبی را ایجاد نموده اند.
       تاریخ به وجود آمدن خسروشاه به حدود پنج هزار سال پیش برمی گردد. نام قدیم این شهر آنیاشتانیا بوده و بقایای این شهر باستانی بر روی تپّه ی باستانی یانیق تپه یافت شده است. خانه هایی که به شکل گرد ساخته شده و جزو اوّلین خانه های دائمی انسان ها به شمار می رود. این شهر پس از شکست بهرام چوبین از خسروپرویز و تاج گذاری او در این مکان به «خسروشاه» تغییرنام یافت.
       با توجّه به تاریخ طولانی این شهر ، آثار تاریخی مهمی نیز در آن وجود دارد. قیز قلعه سی یکی از آثار تاریخی خسروشاه است که قدمت آن به دوران ساسانیان بر می گردد. مسجدصفوی نیز یکی از مساجد این شهر است که همان طور که از نامش پیداست ، ساخت آن در زمان صفویان روی داده است. همچنین مسجد جامع این شهر نیز در دوران قاجاریّه تأسیس شده و در فهرست آثار ملّی ایران به ثبت رسیده است. چند برجک که برج کبوتران معروفند نیز در این شهر وجود داشته که اکنون یکی از آن ها باقی مانده و قدمت آن ها نیز به دوران قاجار برمی گردد. این آثار نیز جزو آثار ملّی ایران به شمار می روند. قبرستان بزرگ خسروشاه نیز جزو مکان های تاریخی این شهر به شمار می رود و مدفن بسیاری از بزرگان و مشاهیر می باشد ؛ چنان که بعد از مقبرة الشّعرای تبریز ؛ آرامگاه بیش ترین عالمان و عارفان محسوب می شود. همچنین آثار باستانی نیز از این قبرستان به دست آمده که در موزه ی آذربایجان نگه داری می شود. همچون گوچ های سنگی که در سر در موزه قرار دارد. 
       در این شهر به نام مشاهیر و بزرگان بسیاری نیز برخورد می کنیم؛ همچون شیخ سلّار دیلمی ( که مقبره اش در گورستان بزرگ خسروشاه که اکنون به پارک شیخ سلّار تبدیل شده ؛قرار دارد) ؛ شمس الدّین خسروشاهی ؛ قطب راوندی ( که مقبره اش در مصلّی خسروشاه در محلّه ی راوند می باشد) ؛ سیّد احمد خسروشاهی و ... . 

  • به روز می شود... .    


باغ های زیبای خسزوشاه به هنگام غروب


       مقبره ی شیخ سلّار دیلمی در بوستان هم نام باخودش

مقبره ی شیخ غلامحسین خسروشاهی (سال 1393 درحال احداث)