کاروان سرای صفوی خسروشاه

از سازه های تاریخی خسروشاه

   آنچه که در میان اهالی خسروشاه به کاروان سرای صفوی مشهور شده دیواره ها و برجک هایی نیمه خراب در مسیر جادّه ی قدیم خسروشاه - آذرشهر است.(1)

     4 برجک این کاروان سرا بسیار شبیه برج کبوتران خسروشاه هستند. از این رو شاید چنین به ذهن برسد که این کاروان سرا در دوران قاجار ساخته شده باشد.

    امّا طبق نظر اهالی این مکان یکی از از 999 کاروان سرای دوران صفویان است. خسروشاهیان معتقدند این کاروان سرا به دستور شاه عبّاس اوّل صفوی (پنجمین و مهم ترین شاه صفوی) ساخته شده است.(2)

   از این رو، این کاروان سرا به «کاروان سرای عبّاسی» نیز مشهور شده است. در دوران صفویان کاروان سراهای بسیاری در سرتاسر ایران ساخته شدند. این کاروان سراها جهانگردان و بازرگانان اروپایی را شگفت زده کردند. اقامت در کاروان سرا ها رایگان بود و این اماکن از امنیّتی خوبی برخوردار بودند. با توجّه به این که آذربایجان از نواحی مهم برای شاهان صفوی بود، احتمال می رود کاروان سرا هایی نیز در این مناطق ساخته شده باشد. کاروان سرای صفوی خسروشاه نیز می تواند نمونه ای از آن ها باشد. 

   کاروانسرای تاریخی خسروشاه، در کمال ناباوری، در طی سال های اخیر به دلیل عدم توجّه و نگهداری، به شدّت تخریب شده و امروزه می توان گفت دیگر چیزی از آن باقی نمانده است.

کاروانسرای صفوی عباسی خسروشاه

کاروانسرای صفوی (عبّاسی) درحال تخریب خسروشاه / خسروشاه نیوز

فیلم برداری عوامل برنامه ی «شهریمیز» شبکه ی سهند از کاروانسرای عباسی خسروشاه / خسروشاه نیوز

_____________________________

1 و 2 ـ خلاصه ای از تاریخ و فرهنگ خسروشاه

<